Open Art Örebro #18

Art: Invalid Robots / Artist: Pekka & Teija (Suomi Finland)

The Isorättyä couple live and work in various places. Their artistic career started in Mexico City 2007 where they exhibited in various art museums and worked with the Polka Madre orchestra until 2010. Isorättyäs then ran their own art space called Invalid Robot Factory in Berlin’s Neukölln neighborhood until 2013. From 2013-2015 the Isorättyäs were traveling in different environments related to the sea in Japan, Mexico, and around the Baltic in a sailboat. The Isorättyäs have been working in art communities such as Gängeviertel of Hamburg and C.A.P Kobe in Japan. Currently they work in ISCP residency in New York.

Pekka & Teija Isorättyä met each other in kindergarten. They studied together at Aalto University department of Art and Design in Helsinki and completed MA in arts 2010. Since November 2015 their son Iisakki was born Isorättyä family involves the whole family to creating process where work, family time, travels and adventures mixes.

*** Dessa robotar finns på Örebro konsthall. När jag var där fungerade tyvärr bara en av robotarna. Detta hamnade rejält på mitt minuskonto. Jag hade velat sett alla tre robotar snurra omkring i foajén och ställa till det lite för oss besökare. Den som är uppmärksam kan även se ett verk av Toxicomano Callejero i bakgrunden. // Replicant Core

24 thoughts on “Open Art Örebro #18

  1. Jisses vilken fantasti människan har !!! Tycker liksom ”Jag” att de känns lite otäcka, människans långsamma förfall på något sätt, som ingen kommer undan. Fast alla behöver kanske inte en rullator och tantväska 😉

      • Rullatorn kan ju bli ett måste men tantväskan väljer jag som sagt bort. Har förstått nu att du är en dam och inte en herre som jag först trodde 😉 Det framgår ju inte sådär jättetydligt hos dig. Eller så är det jag som inte fattar 😕

      • Nu gör du mig ju helt förvirrad 😕 Haha.. Men fortsätt du att vara anonym, det är det så många som är här i bloggvärlden 🙂
        Nu har jag inte facebook men där verkar det inte vara lika vanligt med anonymitet. Skumt!

      • Jag stängde mitt Facebook för tror jag 3 år sedan. Blev portad därifrån bara för jag använde Replicant Core som mitt namn. Fann det stället som en lekkvart med mer eller mindre tokiga människor. Jodå, jag är en man. Du kan få mitt förnamn om du vill men det används aldrig på WordPress. Det är Tommy. Hoppas att du nu förstår att jag är man. Om inte annat kan du kolla med ”Jag”, hon vet.
        Ps. Jag kan mycket väl tänka mig en ”tantväska”. 😎 Ds.
        Best regards, tg

      • Har heller aldrig fått någon stil på eller intresse för att vara med i Facebook efter att ha provat på. Jag tror dig Tommy och behöver inte kolla med ”Jag” 🙂
        Tack för att du nu i mina ögon inte är lika anonym och jag respekterar till fullo dig och alla andra som väljer att vara det.
        Sen kan man ju diskutera vad en ”tantväska” är men nu hoppar vi över det och ägnar vår tid till blogg och fotografering istället. Är glad över att få följa dig och dina inlägg 🙂 / Anita

      • Tack för ditt svar. 🙂 Här får du en länk till några av mina låtar som jag gjorde för runt 20 år sedan. Jag hade då en hemmastudio med syntar och sampler (det jag som sjunger). Det var en rolig tid.

Kommentera

