Open Art Örebro #13

Art: Ammunition / Artist: Adriana Affortunati (Brazil)

I often use historical events and elements to influence my research although, to produce, I depend on a spontaneous or intentional encounter with objects that I claim as art material. I select old elements with wear marks that testify the passage of time, registering it`s memory.The objects are grouped, organized and suffer various forms of interference, resulting in objects or installations. // Adriana Affortunati

Art: Live Freight / Artist: Brandon Vickerd (Canada)

Denna konstnär stod även för verket ”Sputnik”.
https://replicantcore.wordpress.com/2017/06/26/open-art-orebro-2017-2/

Art: Stalagmites / Artist: Marisa Merlin (Italy)

My works aim to be a reinterpretation and a reworking of the ecological and social demands, in reference to the quality of the human footprint on the Earth. Since several years I’m increasingly oriented towards large scale site/context-specific-installations, to build relations with the environment, engaging people in contrasting emotions in different levels: emotional, physical and intellectual, conflicting emotions of curiosity and aversion, attraction and sense of danger at the same time. // Marisa Merlin

12 thoughts on “Open Art Örebro #13

  1. Det är onekligen en härlig röra av porslin där på övre bilden. Det lutande bordet är också väldigt effektfull vilket höjer känslan av virrvarr. Gillar att du fick med speglingen uppe i ena hörnet 🙂
    Är vanliga simpla kartonger konst så känns det inte som att jag förstår någonting till skillnad mot bilderna du länkade till. Det där sista ser ut som julgranar inlindade i ett slags glassigt presentpapper 😉

    • Tackar.
      Jag gillar porslinsröran och även jag hamnade i speglingen. Kartonghistorien är intetsägande. Sedan jag tog dessa bilder har stalagmiterna tyvärr blivit utsatta för skadegörelse. Så har även ”Sputnik” som jag länkat till.
      De ansvariga borde få offentligt spöstraff!

  2. Man kan uttrycka sin ilska på många sätt. Att krossa porslin är ju ett sätt, och sen kan man inkludera det i konst. 🙂
    Tomma kartonger? Jag vet inte. Känner jag bara suck. En toalett till typ.
    Färgranna kupoler. pryder fint sin plats där i parken.

    • Sista bilden på glasstrutarna gjorde mig sugen på just glass. Bilden på kartongerna … precis …Jag kunde gjort det bättre. Porslinet gillade jag. Om porslinet var krossat skall jag låta vara osagt. När bilden togs fanns inget krossat porslin.

      • Glass är gott. Jag gör eget och kan inte äta mig mätt på det. Inland ger jag mig totalförbud också. Tyvärr öppnades en glassbutik också i närheten. God glass har de också.
        Visst finns där krossade porslin. På vänstra nedre delen av bilden. 😄.

  3. Massefffekt är alltid läckert men jag var lite delad till att krossa vackert porslin. Sen tittade jag noga och såg att det mesta var helt och drog en suck av lättnad. Men om konsten heter ”ammunition” så är det kanske meningen att porslinet ska flyga och krossas. Väcker tankar och det ska konst göra. Kartongerna, jaha. Stalagmiterna är ju lite roliga, men som du skriver leder de tankarna till juliga glasstrutar. Roligt med alla konstig konst och kul att du visar oss den.

    • Tusen tack.
      Jag trodde någon skulle skjuta sönder porslinet med en kpist. Kartongerna är typ … jaha. Glasstrutarna är mysiga.
      Det är roligt att förmedla lite bilder från Open Art.

Kommentera

