Ancharsvärds Magasin

Utställningen ”Magasinet – om brännvin, gårdsliv och mekaniska appareljer” som finns i Anckarsvärds magasin gör nedslag i Karlslunds 400-åriga historia.
Kuriosa blandas med fakta och personhistoria. I Magasinet får du veta mer om brännvinsbränning och Gustaf Zanders ”mekaniska appareljer”. Det handlar om flyghistoria och tekniska nyheter, om ananaser, pomeranser och lagerträd. Och om barns arbete och godsägarfruars liv.
Bilden är tagen i kulturreservatet Karlslund i Örebro.

8 thoughts on “Ancharsvärds Magasin

      • Jag har aldrig förstått det för med hästar. Jag var på Fotografiska igår och visserligen visste jag om att de har en utställning om hästar men hade inte en aningen att den fick den största utställningshallen till sitt förfogande. Besvikelsen var stor från min sida att har spenderat 135 kr för att glo på hästar. 😟

      • Synd att du blev besviken. En del spelar på hästar och blir glada när dom vinner. Tänk om vi förr i tiden inte hade haft hästar vid vårt skogs och lantbruk … Sedan har vi Gustafskorven som är gjord på mald häst, mums för kropp och själ. 😛

      • Säkert. Har en vän dom spelar mycket p hästar. Och en som blev skjuten pga att spelandet tog över och fingrat på saker han borde ha låtit.
        Jag går mer igång på katter och hundar.
        Kanske ljust spelandet som stör mig. Jag vet inte. Men jag har inte alls varma känslor gör hästar. Aldrig tänkt på det så uttalad som jag upplevde när jag såg hästar efter hästar efter hästar och ännu mer hästar. 🐎🐎🐎 blä…

Kommentera

