Open Art Örebro #12

Art: Outbreak / Artist: Nicole Banowetz (USA)

Nicole Banowetz är en Denverbaserad skulptör som syr uppblåsningsbara skulpturer och sköra samlingar av former. Hennes konstverk visar på en sårbarhet och kamp. Hon ger objekten kraft genom utsmyckning, att bygga upp beskyddande lager som med tiden blir nedbrytande. Hennes former rör sig fritt mellan att växa och brytas ner, och suddar samtidigt ut skillnaden mellan utsmyckning och sjukdom.
Nicoles arbete är inspirerat av den naturliga världen. Hon adresserar mänskliga kvaliteter genom att använda bildspråk från djur, växt, mineral, och bakterievärlden. Hon har gjort många installationer inspirerad av bakterier, parasiter, virus, radiolarier, hjuldjur, hästar och noshörningar.

8 thoughts on “Open Art Örebro #12

  1. Spännande skulpturer som klänger på väggarna, de liknar ditt troll i förra inlägget i spretighet. Denna gång fanns det info och bilder av skulptrisen att hitta på nätet, jag gillar hennes krumelurer och kreativa skapelser. Snyggt har du fotat huset, med gyllene fönster längst ner och himmelsblå högre upp.

  2. Njaä.. det där tycker jag inte på något sätt är snyggt, spännande eller tilltalande. Ser bara en massa underliga krumelurer som inte fångar mitt intresse. Här tittar jag hellre på själva huset och speglingarna i fönstret. Fast lite nyfiken blir jag och ska leta på nätet för att se om jag kan hitta andra verk av konstnären.
    Fortfarande väldigt uppskattat att få ta del av Open Art, du utför ett riktigt bra jobb med dina bilder och tillhörande informativ text 🙂

    • Tusen tack.
      Verket sitter på rådhusets fasad. Varje år kör rådhuset en julkalender i sina fönster. Ett fönster för varje dag och rådhuset är dubbelt, nästan tre gånger så stort som på bilden. Kul att du uppskattar mina bilder och Open Art. Open Art drar många turister och hotellnätter.

Kommentera

