Open Art Örebro #11

Art: Inuk / Artist: Nelson Vergara (Colombia)

Nelson Vergara is a media artist with a BA in arts from Universidad Nacional de Colombia and a Meisterschüler from the Arts University of Berlin (UDK), and he has postgraduate studies from the University of Arts and Media of Cologne (KMH). Currently he ist PhD candidate at the Kunst Uni Linz.
His work focus on anarchical cartographies, expanded documentary installations, reactive and generative systems and the production of time and space documents trough different media process, also in the creation of landscape pieces, where a media vision of the environment prevails. It has been displayed in more than 50 exhibitions and also art and video festivals in countries like China, Croatia, Germany, Spain, USA, Israel, Argentina, Canada and Colombia, among others.
At present, Vergara works as associate professor of the Arts School of the National University of Colombia, in Bogota.

16 thoughts on “Open Art Örebro #11

  1. Det ser ju faktiskt ut som en riktig människa som sitter där i jeans och cape på sin gula resväska mitt i stadsparken metande från sitt isflak. Nej, han pimplar ju. En relativt lättkläd eskimå, det är ju sommar, men isen… Roligt med konst som får en att tänka. Fint med vattenblänket mot isblocket. Flyter han fritt eller är han förankrad? Roligt att du visar oss delar av Open Art!

    • Tusen tack.
      Visst ser han naturtrogen ut. Ett stycke is från Arktis har letat sig ända in i Örebro. Han har även med sig en transistorradio. Lyssnar säkert på någon skum radiokanal medans han väntar på att dra upp gammelgäddan.
      Jodå, han är förankrad i botten.

      • Jag tyckte att jag såg radion. Alla apparater är i retromodell nuförtiden. Det som är konstigt är att man inte kan hitta bilder på konstnärerna, det borde väl finnas när man presenterar dem?

      • Tyvärr är det som vid tidigare år väldigt dåligt med foton på konstnärerna. Iallafall från Open Arts sida. Man får pröva att Googla på namnen.

      • Det är det jag har gjort och då kan man inte veta säkert om det är konstnären eller någon annan. Jag fick inget napp med bild på honom. Men den förre hittade jag efter träget sökande, en ung typ.

      • Jag håller med dig. För att se och bära med sig kartan över var installationerna finns i stan, behövs ett rejält förstoringsglas. Jag har ändå lyckats hitta de flesta som finns utomhus. Nästa vecka ska jag in på Länsmuseet, Örebro konsthall och i framtiden även Artstudion. Alla inomhus. Plus att det finns några till som huserar inomhus.

  2. Det var en gedigen meritlista denne konstnärlige herren besitter! Men så lyckas han också skapa något som fångar ens intresse. Mannen på isflaket som sitter på en resväska och väntar på napp.. Himla läckert med speglingarna i vattnet och den somriga omgivningen, dessutom ser han och hela installationen verklig ut. Den här är säkerligen kostsam men om kommunen har råd så skulle jag rösta för att den fick vara kvar i Örebro 🙂

    • Tusen tack.
      Detta är nog ingen vanlig konstnär. Han tycks ha många strängar på sin lyra. Och visst ser han verklig ut. Detta är också ett verk jag kunde tänka mig att kommunen köpte in. Synd att inte transistorradion skickade ut lite eskimåmusik. 🙂

Kommentera

