En Spårvagn Och Lite Städutrustning I Helsingfors

17 thoughts on “En Spårvagn Och Lite Städutrustning I Helsingfors

    • Tusen tack.
      Bakom spårvagnen ligger Tove Janssons park. En mycket anspråkslös park. Där finns en rastgård för hundar och en liten lekplats för barn. Mycket mer bjuder inte denna park på. Hon är mest känd för böckerna om Mumintrollen. Ner till Skatudden och Vikings terminal går de lite äldre spårvagnarna.

      • Jag köpte nyligen en bok om Tove Janssons liv men ej har hunnit läsa den.
        Skönt med äldre modeller av spårvagnar.
        Nya saker faller inte alltid i människornas smak.
        Jag tänker på hur man gör stora ansträngningar för att vi ska betala själv på livsmedelsbutiker. Jag väljer alltid kön. Och det intressanta är att det är trots att kön relativt långt är få som väljer självskanning trots att det finns 8 stycken av dem , inget kö och de flesta står där tomma och övergivna. Och det är inte bara äldre som köar utan även unga och mellanålders.
        Senast gick jag från Coop då kassan var avstängd. Lämnade korgen full vid kassan. Min lilla demonstration. 😉

      • Själv har jag inte anslutit mig till självscanningen. Jag ställer mig snällt i kön vid kassan. Däremot har det hänt att jag blivit inviterad till kassan vid självscanningen, pga av de haft för lite att göra.
        Din demonstration uppskattas från min sida. 😊

  1. Precis sånt som jag också skulle ha fotat, sopar och skyfflar som avtecknar sig mot gallret. Snyggt! Och sen ett mer klassiskt och gammaldags motiv på den fina spårvagnen och de gamla bänkarna. Kullerstenen fullbordar det hela. Liten stadsidyll, vackert fotat.

    • Tusen tack.
      Städutrustningen är plåtad vid landgången hos Viking Line. Förra året åkte jag med en betydligt äldre spårvagn från Viking terminalen.
      Jag undrar vem som beslutade om att Tove Janssons park skulle vara så fattig på inslag. Ett gräsområde med ett par bänkar, en rastgård för hundar och en mycket avskalad lekplats för barn.
      Jag har läst mig till att hon var uppfödd där och lekte själv som barn i parken. Men ändå …
      Båda bilderna är tagna i hdr format.

      • Då är det väl skälet till att hon fick den parken uppkallad efter sig. Men nog skulle man kunna kosta på något slags lyft för parken. Jag älskar muminböckerna och tar ofta fram dem för att hitta klokheter. Även TJ:s andra böcker har jag läst.

  2. Fastnar direkt för den övre bilden. Lite retro över det hela med spårvagn och bänkar i lite äldre still plus kullerstensgatan. Den undre tycker jag också om för just ett sådant anspråkslöst motiv är det nog bara fotografer som ser som något värt att föreviga 😉

    • Tusen tack.
      Spårvagnar är trevliga fortskaffningsmedel. Städutrustningen är plåtad när jag kom tillbaks till båten (den långa landgången).
      Båda bilderna är plåtade i hdr format.

  3. Fina spårvagnar reagerade på färgen och trodde först att det var Göteborg..
    Städutrustningen var nog en pik till er turister att hjälpa till lite kanske 🙂

Kommentera

