Uspenskijkatedralen I Helsingfors

Första gången jag skulle besöka katedralen var det stängt. Andra gången hade dom mässa. Tredje gången gillt och tjoho, sesam öppna dig.
Det var otroligt vackert i katedralen. Tyvärr fanns det avspärrningar, så man kunde inte gå hur man ville.

Uspenskijkatedralen är huvudkyrka för Helsingfors ortodoxa församling. Den är en populär turistattraktion och har flera besökare än Helsingfors domkyrka (ett landmärke som man inte kan missa), men färre än Tempelplatsens kyrka ( har hört att man numera tar inträde till kyrka) .

6 thoughts on “Uspenskijkatedralen I Helsingfors

    • Uspenskijkatedralen är inte bara vacker på utsidan. Inne är det mycket vackert utsmyckat. Takmålningarna är fantastiska. Förra året när jag var där under mässan hade jag med mig systemkameran. Men av hänsyn till de som deltog i mässan avstod jag från att fotografera.

      • Därför är det så bra med vissa nya kameror som har tystläge. Det har min Panasonic Lumix GX7
        Den är bra när den stora inte kan hänga med eller inte vill släpa stort. 😍

Kommentera

