Metro I Helsingfors

Efter ett tag upptäckte jag att det inte fanns några spärrar till Metron i Helsingfors (som typ i Stockholm och London). Märkligt men sant. Folk lästa av sina färdkort på en mojäng vid rulltrappan och tog sedan sin Metro mot nästa mål.

Jag hade ju betalt dygnsbiljett vid Skatudden, så jag stegade ner mot ingången till Metron. Sedan bar det iväg i rulltrappan några meter under jord.
Jag åkte några stationer fram och tillbaks. Metron i Helsingfors har bara en linje. Stationer och tåg var snygga och prydliga.

Efter ett tag tröttnade jag på detta. Jag steg av vid stationen Kampen. När man kommer upp från underjorden utan att veta var man är, är det bara att spotta i nävarna och ta ut färdriktning. Märkligt, jag har någon slags inbyggd kompass i mig. Det visade sig att jag knallade rätt mot hamnen. Kanske jag kände havsluften i mina lungor.

10 thoughts on “Metro I Helsingfors

Kommentera

