Arriving To Helsinki

Överfarten från Sverige via Ålands hav och Finska viken gick smidigt. Havet låg spegelblankt. Det fanns ingen risk för sjösjuka, om man nu var lagd åt det hållet.
Se där är ju Helsingfors och hamnen. Vikingbåtarna lägger till vid Skatudden och Siljabåtarna lägger till vid Olympiaterminalen.

Vi la till vid Skatudden. För den som aldrig varit vid Skatudden och ska inhandla en dygnsbiljett som berättigar till spårvagn, buss och metro, får leta. Automaten är lite gömd och dåligt skyltad. Eftersom jag tänkt åka metro letade jag reda på biljettautomaten. Biljetten kostar 90 kronor, vilket är billigt. I efterhand hade jag kommit undan utan att köpa någon biljett. Jag hade kunnat åkt gratis både på spårvagn och metro.

Jag tog spårvagn 5 till Helsingfors tågstation. Knallade omkring lite där innan jag letade reda på metrostationen. Metron har bara en linje. Tågen och stationerna var i mycket fint skick. Efter att åkt lite knallade jag av vid Kampen. Därifrån gick jag sedan mot Skatudden.
Jag stannade till vid några ställen efter vägen och plåtade.

9 thoughts on “Arriving To Helsinki

  1. Jag gillar tågstationer i allmänhet och just den i synnerhet. Intressant takkonstruktion, men väldigt litet folk. 😮
    Intressant att numera finns en sån snurra som man kan åka runt och beskåda inloppet från höga höjder i nästan varje stad numera. 😀

    • Det var väldigt lugnt på stationen. Finland har många nya fräscha tåg. Jag brukar alltid ta mig till stationen. Kul att se tåg komma och gå. Tyvärr missade jag att fota tåget till S:t Petersburg. det hade redan avgått.

    • Inloppet till Helsingfors är mycket vackert. Uspenskijkatedralen och Helsingfors domkyrka tonar upp sig. Ibland önskar jag att jag talade finska. Jag kan några ord men dom lämpar sig inte här. Haha!

  2. Spännande bilder det är jätteroligt när man kn följa någons resa/dag med mera snyggt fotat..
    Ser fram emot mer även om jag inte hinner se det i helgen..
    Ha en fin helg kram Nicki

Kommentera

