On My Way To Helsinki

Resan började med buss hemmavid. När vi kom till Läggesta blev det en bensträckare. En del handlade något ätbart medans andra drog i sig lite ”frisk luft”. Vissa gjorde båda delarna. Sedan bar det iväg till terminalen vid Stadsgårdskajen.

Där låg hon, färjan Gabriella. Det är många år sedan jag åkte med henne.
Eftersom jag bokat min resa med ett presentkort skulle man checka in över disk. Detta sket jag i och gick direkt till incheckningsautomaterna. Jag han bara knappa in halva
incheckningskoden, då nyckeln kom som ett svar på posten. Nice sa jag och knallade vidare till gaten och klev ombord.

Jag letade reda på hytten och tog mig en stänkare. Nu började magen kurra. Det blev en räkmacka och en starköl. Ombord på färjan var det en allsköns blandning av nationaliteter. Svenskar, finländare, hundar, ryssar, japaner, fyllehundar och många andra som jag inte kunde få grepp om.
På sista bilden är jag ombord Gabriella. Akter om oss ligger kryssningsfartyget Cinderella och ännu längre bort kan man i bästa fall se kryssningsfartyget Birka.

12 thoughts on “On My Way To Helsinki

    • Tackar.
      Det kommer några till blogginlägg från Helsingforsresan.
      Bilden på killarna tog jag från det övre däcket. Det fanns rätt mycket glas där.
      Jag hittade en gammal kompaktkamera i källarförrådet som jag tog med mig. Orkade inte släpa på systemkameran.

      • Säg inte att du börjar tröttna på att fotografera. Allt oftare skriver du att du inte orkar bära kameran med dig. Men den lilla fungerar ju också finfint. 🙂

      • Jag har släpat på min systemkamera i Helsingfors 2 gånger tidigare. Det räcker. Kamerahus med batterigrepp och zoomobjektiv väger en del. Iallafall gör mina grejer det. Kompaktkameran fungerar smärtfritt.

    • Tusen tack.
      Kompakten var som en skänk från ovan. Jag har varit i Helsingfors 3 gånger dom senaste två åren. Har tröttnat på att släpa med mig systemkameran. Jag minns killarna men inte så mycket mer. Haha!

Kommentera

