Skadegörelse Hos Nora Veteranjärnväg

När ordförande i Nora Veteranjärnväg kom till maskinhallen upptäckte han att någon varit inne och slagit sönder alla fönster på de gamla tågvagnarna.
– Jag tror vi har en vagn där alla fönster är hela, konstaterar han uppgivet.

På Nora Veteranjärnväg håller man som bäst på att förbereda säsongen. Det årliga tågsläppet skulle ha skett 23 april men nu är det oklart hur det blir med det.

Något har nämligen varit inne i föreningens lokaler och vandaliserat nästan varenda vagn.
”Fått ta i ordentligt”

Efter att ha fått tips om att ungdomar synts vid maskinhallen gick ordförande i veteranjärnvägen, Bengt Filipsson, ner en sväng under onsdagen för att kolla läget.
Synen som mötte honom gjorde honom minst sagt bedrövad.
– Det är sönderslagna fönster på alla passagerarvagnar utom en, berättar han. Även fönstren på ett av loken har krossats.
Det handlar om tjockt dubbelglas.
– Så de har nog fått ta i ordentligt, säger Bengt Filipsson. Nu återstår det att se om det här går på försäkringen eller inte. Och om vi hinner reparera fönstren i tid.

Om föreningen ska betala det hela själv så handlar det om stora summor.
Verksamheten hålls igång av frivilliga och Bengt Filipsson oroar sig nu för hur medlemmarna ska orka att ta itu med reparationerna.
– Det tar bort arbetslusten, det är bara så.

// Texten är hämtad från SVT Örebro. Foto: Anders Nord /SVT

I vanliga fall är jag inte någon våld beivrare men i detta fall ställer jag gärna upp. Förövaren (förövarna) skall jag gladeligen piska framför mig, på knä, ända till Sibirien. Självklart inkluderar jag även ungdomarnas föräldrar.

Jävla ynkryggar! Jag blir så förbannad!
Här ställer mängder med frivilliga upp och jobbar hela vintern. Detta för att bevara landets enda och första normalspåriga veteranjärnväg.
Jag vet av egen erfarenhet att denna veteranjärnväg är mycket uppskattad. Speciellt hos barn, som kanske för första gången får åka tåg draget av ett ånglok.

// Text: Replicant Core

22 thoughts on “Skadegörelse Hos Nora Veteranjärnväg

  1. Så sjukt! Att det över huvud taget finns såna som ens kommer på tanken att göra sånt här. Och tyvärr finns det. Hoppas verkligen att man får tag på vandalerna.

  2. Håller så innerligen med dig. Skulle bara tillägga att den krypningen till Sibirien ska gå genom glasskärvorna. Hoppas att någon var insider info om vilka som var.
    Säg till om föreningen ska göra en insamling. Jag skickar gärna lite bidrag för återställning.
    För jävligt helt enkelt.

  3. Fy så dåligt. Hoppas verkligen att någon sett och anmäler. Lika tråkigt varje gång – och inte fattar man vad som är så ”roligt” för förövarna. Helt obegripligt. Hur är det med fritidsaktiviteter hos er? Unga måste fångas upp i olika aktiviteter så de inte går runt och ställer till det. Föräldrarna har ett stort ansvar. Och föreningar på orten.

    • Självklart är det polisanmält. Själv bor jag inte i Nora, så jag kan inte uttala mig om Nora kommuns fritidsaktiviteter. Själv bor jag i Örebro. Vi har stora problem med bilbränder och annan skadegörelse året om. Föräldrar och skolväsendet tycks ha noll koll på dessa kriminella gäng. Polisen möts ofta av stenkastning. Att fånga upp dessa kriminella ungdomsgäng är ett önsketänkande. Speciellt om ungdomarna har kriminellt lastade föräldrar.

  4. Usch vad man blir ledsen arg och besviken på dessa vandaler. Hoppas polisen hittar dom och att det blir kännbara straff för föräldrar och ungdomar. 😦

Kommentera

