Stortorget

Stortorget, Örebro.
Efter 1854 års stadsbrand, då stora delar av trästaden Örebro förstördes, bestämde man att torget skulle förlängas till Kungsgatan för att i framtiden fungera som eldbarriär.

År 1880 förlängdes torget ytterligare till sin nuvarande omfattning och fick en östlig fond i form av Oskarsparken. Innan denna förlängning hade ytan använts som medicinalträdgård. Stortorget är, med sina 362 meter, ett av Sveriges längsta torg. Platsen sluttar neråt i östlig riktning på grund av den rullstensås som löper genom centrala Örebro. Här bedrivs torghandel och marknaden Hindersmässan i slutet av januari varje år.
Text: Wikipedia

Detta är dock inte hela Stortorgets längd. Saknas gör en tredje del fram till Oskarsparken.

stortorget

9 thoughts on “Stortorget

  1. Intressant och ett fint torg tycker jag.. Roligt att du visar upp saker om en stad jag vetat mycket lite om förrut..
    Idag byter jag min gamla galna dator mot den nya ska bli en befrielse.. Är så less att svara på komentarer med mobil och padda.. En god fortsättning önskar jag dig.. kram Nicki

Kommentera

