Once Upon A Time

Engelska rockgruppen The Stranglers var ursprungligen bokade för konsert på Stora Hotellet i Örebro 18 september 1977. Men deras Sverige-turné avbröts abrupt två dagar innan, efter en raggartumult vid framträdandet i Klippan. Gruppens instrument förstördes och de reste direkt tillbaka till England. Konserten i maj 1978 blev en revansch men publikintresset var svalt. Ändå blev konserten oförglömlig när stora delar av publiken invaderade scenen.
Var jag då uppe på scenen? Självklart! Det var en av dom mest oförglömliga konserter jag varit på i Örebro.

Den som kanske kan mäta sig, är när AC/DC dök upp i konserthuset, Örebro 16 september 1977. Under en av låtarna, hoppade sångaren Bon Scott upp på axlarna på gitarristen Angus Young. De knallade ner från scenen och gick mellan rader av oss åhörare. Fortfarande spelande och sjungande. De gick in i min rad. Då var himmelriket nära. Kom ihåg att detta var 1977. Vad jag minns är att de spelade på en jäkla hög volym. Men ändå väldigt tilltalande.

Jag har även sett och hört Elvis Costello, Konserthuset, Örebro 16 november 1980. Denna konsert var för mig ett fiasko. Ljudet var så jäkla högt att det var svårt att urskilja enskilda instrumenten. Vi var ett gäng som lämnade konserten, tidigt, självklart besvikna.

En annan stor konserthändelse i Örebro, var när Iggy Pop dök upp i Brunnsparken, Örebro 27 maj 1978.
Det skulle bli en oförglömlig rockkonsert. David Bowie/Lou Reed/Iggy Pop-intresset verkar ha fått sitt andra uppsving och lördagskvällens konsert i Brunnsparken med Iggy Pop skulle bli en manifestation för den dekadenta livsstil han företräder. Sommarkvällen var ljum och stämningen hög när Iggy Pop dök upp i ett moln av grön rök.
Nu fanns det i publiken en del sabotörer som började kasta föremål, ölburkar, sand och stenar på Iggy Pop som bara efter en kvart lämnade scenen och genom den danske arrangören gav publiken ultimatum. Slutar inte stenkastningen fortsätter inte konserten.
Folkparkspubliken har i alla år varit svår att kommunicera med uttryck som ”Kiss my ass” och ”Fuck off” så något mer fick vi aldrig se.
Självklart avbröts konserten, för att aldrig mer fortsätta.
Jag var så jäkla besviken på dessa terrorister, som förstörde denna konsert med Iggy Pop.
1987 fick Iggy Pop revansch i Örebro stad. Samma konsertsställe och utan vilseleda terrorister. Det är så en slipsten skall dras.

Finns det då fler konsertskandaler i Örebro. Självklart.
Sen Annandag påsk, 1967 anlände Rolling Stones till Vinterstadion i Örebro. Första föreställningen gick bra, den andra urartade fullständigt. Polissablarna ven i luften. Mick Jagger fick stryk, och alla andra som var i närheten. Och inte blev det bättre av att polisen rusade upp på scenen och drog ur alla sladdar. Efteråt såg Vinterstadion ut som om en tornado hade dragit fram genom lokalen. Ambulanser åkte i skyttetrafik.

Visst är det något speciellt med rockmusik.

// Ett stort tack till bland annat Håkan Pop, för lånat av en del text.

11 thoughts on “Once Upon A Time

  1. Ja visst är det något speciellt med rockmusik hel klart..
    Och visst är det för jävligt att det alltid finns sådana som ska förstöra sorgligt..
    Bra inlägg du skrivit ha en fin helg nu så hörs vi..
    Kram Nicki

    • Musik är tänkt att beröra och förena men dessa konserter i Örebro, som jag plockat fram, är utöver de vanliga. Det finns fler att skriva om. Jag har plockat ut de jag närvarat vid och känns skämmiga. Nu ska jag fortsätta lyssna på gruppen Korn.
      Kram, Darkie

  2. Ha ha ha! Vilka underbara anekdoter, och vilka äventyr. Det värsta jag själv råkat ut för var när Richie Blackmore tjurade till under en Deep Purple konsert i Stockholm på nittiotalet och klev av scenen och vägrade spela en enda ton till. I övrigt så har kanske publiken skärpt sig sen 70-talet?
    Den mest överraskande bra konserten var dock Suede på globen -97 (-98 ?) med ett outstanding förband som jag tyvärr inte har en aning om vad de hette.

  3. Tänka sig, jag har faktiskt aldrig varit på en rock konsert i hela mitt liv.
    Den där känslan av ett pulserande människohav, såg en konsert av Rammstein på youtube när de sände ut en gummibåt i folkmassan. Det såg ganska coolt ut.
    Vad gjorde jag? Nöjde mig med att lyssna till rispiga LP skivor med Beatles och Pink Floyd medans jag satt barnvakt och tjänade pengar så jag kunde köpa en cykel.
    Däremot har jag tyckt orgelmusik eller körer i kyrkor vart speciellt att lyssna till.

Kommentera

