Karlslund Kulturreservat #5

Herrgården:

Huvudbyggnaden byggdes 1804–1809. Huset är troligen byggt efter ritningar av arkitekt Johan Gustaf Forsgren i gustaviansk- och empirstil. Den sista privata ägaren, Marianne gift med Theodor Wright Dieden bodde i huset fram till 1971. I dag ägs herrgården av Örebro kommun och arrenderas ut till en privat arrendator. Här arrangeras privata middagar, bröllopsmiddagar och andra arrangemang. Sommartid finns ett kafé på herrgårdsterrassen.

* På bilderna kan man först se backen upp till Herrgården och de två sidoflyglarna. Sedan Herrgården med dess terrasser, från olika vinklar. (* mina noteringar).

Med detta inlägg avlutar jag presentationen av kulturreservatet Karlslund för denna gång. Det finns en del andra byggnader i reservatet. Bland annat Karlslunds två ridhus och stallar:

Runt stallarna finns gott om ridvägar. Anläggningen består av ridskolestallet som rymmer c:a 50 hästar och ponnyer. I privatstallet bor närmare 25 hyresgäster.
Till anläggningen hör två ridhus, 21 x 65 m, och det nyare 20 x 80 m. De har även tillgång till fyra utebanor och inte minst den vackert belägna gräsbanan, där SM i utomhushoppning har ridits flera gånger. Det finns också sedan ett par år en terrängbana för fälttävlan.

Ett stort tack till er som följt mina blogginlägg gällande Karlslunds kulturreservat.

All text är hämtad från Örebro kommun, utom vid mina noteringar.
Alla bilder är tagna under september månad 2016 av mig.

herrgarden_1

herrgarden_2

herrgarden_3

herrgarden_4

herrgarden_5

13 thoughts on “Karlslund Kulturreservat #5

  1. Att det fanns en herrgård… men det borde jag ju ha förstått när jag såg det fina sädesmagasinet. Jag gillar också vinkeln med att få titta rakt upp på huset, man var medveten om effekter när man byggde och planerade trädgården. Bilden med fyrstigkorsningen där huset får titta fram under träden är vacker. Fin serie bilder, alla sammantagna, från kulturreservatet.

    • Tackar.
      Jodå, där bodde godsherren med familj.

      * Karlslund anlades på 1500-talet av hertig Karl, hertig över Närke och Södermanland, senare Karl IX. Efter honom har herrgården fått sitt namn. Den ursprungliga uppgiften var att förse Örebro slott med livsmedel och ved. * Texten är hämtad från Wikipedia.

  2. Ett härligt ställe nu har där.. herrgården är verkligen fin.. Satt just och undrade hur stort detta Karlslund är.. Måste vara toppen att gå runt där med kameran.. Ha en fin helg nu kram Nicki

    • Tusen tack.
      Kulturreservatet är ganska stort. Det finns flera byggnader jag inte dokumenterat och tagit med i denna serie av bloggar. Jag går mest där för naturupplevelsen.
      Jag önskar dig en skön helg.
      Kram, Darkie

  3. Ser att du var upp i tid idag, det var ju tur det 😉
    Herrgården får mig att tänka på min mormor, vi var ute där och fikade tillsammans ibland när jag precis fått körkort. Fina minnen, fina bilder.

Kommentera

