Örebro Race Day 2016

Idag bevistade jag Örebro Race Day. Huvudattraktionen var givitvis Marcus Ericsson från Kumla (numera boende i Örebro). En annan som körde en av Ronnie Petersons (vid en dramatisk olycka den 10 september strax efter starten på Autodromo Nazionale Monza, Italiens Grand Prix 1978, skadades Peterson allvarligt. Han avled på sjukhus dagen efter olyckan) gamla formel 1-bilar, var Eje Elgh. Eje Elgh är expertkommentator under Formel 1-sändningar i TV.

Så hur var då Örebro Race Day 2016? Säkerhetsarrangemanget kring detta event var betydligt striktare än 2014. Man kunde glömma att plåta bilarna utefter banan. Det var stora gråsuggor med höga staket (för att inte nämna allt folk) i vägen för vettiga fotovinklar. Bra eller dåligt? Ur säkerhetssynpunkt var det bra för alla inblandade men fotandet kunde man i stort sett glömma.

De bilder som ni ser är i huvudsak från det öppna eventet utanför själva tävlingsbanan.

Marcus Ericsson körde en Sauber C32 från 2013.
– Den stora grejen är att den har en V8-motor, och för ett sådant här event är det roligare med en sådan, än de V6:or vi kör i dagens formel 1.
Min förhoppning är att Marcus kan byta stall till nästa år. Sauber har för lite pengar på banken och uppdateringarna av bilen ligger långt efter konkurrenterna.

Jag säger bara, jädrans vilket klös det var i den bilen. Lät som fan mellan husväggarna och i Rudbeckstunneln.
För andra gången på två år, sätter man verkligen Örebro på kartan. Vilken annan stad i Europa (för att inte säga världen) förutom Monte Carlo, kör man F1-bilar mitt inne i en stadskärna?
Kör grabbar kör!!!

Marcus Ericsson Twitter: https://twitter.com/Ericsson_Marcus?ref_src=twsrc%5Etfw
Örebro Race Day 2014:
https://replicantcore.wordpress.com/2014/09/13/orebro-race-day-marcus-ericsson-formula-1/

ord_1

ord_2

ord_3

ord_4

ord_5

ord_6

15 thoughts on “Örebro Race Day 2016

    • Tack för din sympati gällande Ronnie Petterson. Han var en stor stjärna i formel 1. Mycket tragisk bortgång. Nu har vi i Örebro återigen en formel 1 förare. Jag önskar honom all välgång. Sauber och hans stall har det tufft.

  1. Jag var hos min Gudmor när det hände. Vi blev ledsna framför allt hon för hon gillade F1.
    Min mor som är hennes syster gillar också F1. Hon sitter fastklistrad framför Tv-n när det är direktsändningar. Gud bevarar mig om jag råkar ringa just då. 😂😂😂
    Du får bli polare med nån dom bor i området så art du kan göra bilder från högre höjder.
    Det var rally även hör i stan i natt. Någon kunde inte hantera sin Ferrari och gjorde en nätkoll på husväggen. Väggen krossades. 18 åringarna konstaterade att det blir nog dyrt.

    • Jag minns från mitt inlägg 2014 att du nämnde din mor och hennes formel 1-intresse. Jag blir också förbannad om någon stör mitt i F1-tittande.
      Jag tog några bilder på dom som har lägenheter utefter tävlingsbanan. Tror du jag är avundsjuk? Ja, det är jag.

      Tråkigt med Ferrarin. Hoppas att alla klarade sig oskadda.
      Hos oss var det bara några motorstopp under uppvisningen.

      Nästa gång (kanske 2016) skall jag köpa biljett till någon läktare. Slipper bli så himla trött i benen.

  2. Ronny P var min stora idol när jag var liten, hade stora planscher hemma på väggen. Blev väldigt ledsen när jag fick reda på att han hade dött! Tog hårt på en liten grabb som själv drömde om en egen F1-bil!

    • Ronnie var en stor F1-förare i Örebro. Nu har vi även Marcus. Tyvärr i en väldigt dåligt uppgraderad bil men ändå. I dom farterna dagens grabbar kör i, skulle jag inte ens veta, när det är dags att svänga. Går ruggigt fort.

  3. Så då är racet över. Letar i mitt minne efter Ronnie Peterson. Jobbade hos familjen Bonnier en sommar och minns när vi var hos Lukas B att de på nåt sätt stod nära honom, kan de ha varit släkt…..?

    Gillar de rena bilbilderna bäst och den gamla lastbilen står ut. Snyggt bildreportage!

Kommentera

