En Tripp Till Nora Marken #2

Nora station med rälsbussen till Gyttorp och Käppsta. Inga tåg gick till Pershyttan under Nora marken.

Nora_1

Nora_1b

Nora bangård med de två ångloken som trafikerade denna dag.

Nora_2

Nora_3

Nora_4

Ett renoveringsobjekt.

Nora_5

Där står tåget som skall ta mig tillbaka till Järle.
Hallå lokföraren! Vänta på mig! Jag ska bara handla en korv med bröd! Pust pust! Väl ombord, upptäckte jag, att jag hade en hel vagn för mig själv. Nice!
Järle, here i come!

Nora_6

Nyckelårtal:
1853 Beslut att lokomotivbana ska byggas Nora-Örebro.
1854 Järle station byggs.
1856 Sveriges första normalspåriga järnväg för persontrafik invigs den 5 mars.
1900 Nuvarande station i Nora invigs.
1966 Sista persontåget avgår den 21 maj.
1978 Sista godståget avgår. NBVJ bildas och man börjar köra veterantåg.

Länk till veteranjärnvägens hemsida: http://www.nbvj.se/index.php

16 thoughts on “En Tripp Till Nora Marken #2

  1. Det ser lite tunt ut med besökare. Men vad minerna väcks till liv när jag ser ångloken pysa ut all ånga. Vad jag tycker att det var spännande och mystisk med ångan och trodde inland att man kan hamna i en sagovärld när man gick igenom den.
    Snygga bilder.

    • Tackar.
      Det var gott om folk vid Nora station. Dock passade jag på att ta bilderna mellan tågavgångarna (med ånglok), till Järle. Till Gyttorp och Käppsta (rälsbussen) åkte bara en handfull människor. Folk var vid marknaden.

  2. Kan bara säga å vad snyggt.. Finns inga bättre motiv än gamla lok..
    Nora vet inte ens om jag varit där jag har ju kuskat Sverige upp och ner vet inte hur många gånger med husvagn..
    men åka dit ja det skulle jag gärna vilja.. Superbilder som vanligt 😀 Ha en fin helg nu så hörs vi.. Kram Nicki

    • Tackar.
      Att åka på veteranjärnvägen minst en gång om året, har blivit en tradition för mig. Nora är en fin liten stad med en hel del gamla hus. Sedan är de kända för sin smarriga Noraglass. Om man har lust, kan man sedan ta en tripp till Pershyttans kulturreservat. Ligger bara ett par km från Nora. Där finns hytta och gruvor. Hyttan har Sveriges bäst bevarade träkolsmasugn, där framställdes tackjärn fram till 1953.
      Kram, Darkie

    • Tackar.
      I år hade man två ånglok i farten, vilket var lyckat. Förra året hade man endast ett funktionsdugligt ånglok. Barnen gillade när ångloket visslade längs med turen. ”Hörde’ru?”, skrek dom. Och visst är det dramatik när ångloken ger ifrån sig rök, ånga och visslar. Man blir som barn på nytt. Haha!

  3. Otroligt härliga bilder på ångloken, det är nåt visst med dessa gamla tunga konstruktioner som verkligen tilltalar. Om det sen är nån slags ”det-var-bättre-förr” romantisk bild av det hela eller om det beror på att de helt enkelt hade vackrare linjer och ljud är jag osäker på. Alltså, bilden när ångan står som ett stort moln och den lille gu’ben kommer och går på rälsen bredvid är så himla snygg!!

Kommentera

