Vinön #4

Efter att hämtat andan uppe vid Vinöns norra badstrand, var det dags att ta sig till färjeläget. Jag lämnar sandstranden bakom mig och börjar gå på den asfalterade huvudgatan mot färjan. Om man är sugen kan man köpa både det ena och det andra på vägen dit. Som typ ägg, potatis, fisk, glass, kaffe och varför inte ett vykort.

Efter ett tag dyker värdshuset upp. Under sommaren anordnar de en del konserter, som brukar vara välbesökta. 2 juli spelar Sator där.
Nu börjar jag bli trött i mina gamla fötter och ben. Det är gassande solsken och svetten börjar träda fram. Men vad är det jag skådar? Visst är det färjeläget. Väl framme i färjeläget, sätter jag mig ner på den enda bänk som finns att tillgå.

Väntan blev inte lång. Färjorna går varje halvtimme. Så det blev 10 minuters paus innan färjan anlöpte.
Sedan bar det ut på Hjälmaren igen. Tjoho!
Väl framme i Hampetorp på fastlandet, väntade en tankbil (sista bilden). Färjor behöver ju också bränsle.

Resan var ändå rolig. Det var ju trots allt 30 år sedan jag var där.
Det kommer att dyka upp fler spridda bilder från Vinön.

Vinön11

Vinön12

Vinön13

Vinön14

Vinön15

Vinön16

19 thoughts on “Vinön #4

  1. En nostalgi tripp du hade. Jag har aldrig tänkt på att färjor och stora båtar behöver bränsle. Man ser ju aldrig när det fylls på. Men nu finns det bildbevis.
    Kanske skulle du känna annorlunda för ön om du inte hade varit där för 30 år sen. Rolig skylt.

    • Nostalgi tripp var det rätta uttrycket. 🙂
      Klart att Vinön känns helt annorlunda för dom som aldrig varit där. Men så här i efterhand blir ändå betyget, klart godkänt. Det var trots värmen roligt att se sig omkring där efter 30 år. Färjeturerna var underbara. 🙂

  2. Det ser jättehärligt ut! Vi har stannat flera gånger vid färjeläget och fikat vid en liten kiosk. Det ligger bra till som rastplats när vi åker mellan dotterns sommarstuga i Nyköpingstrakten och Karlstad. Vi har ännu inte åkt över med färjan men det skulle vara trevligt.
    Fina foton! Särskilt på färjan.

    • Tackar.
      För den som aldrig varit ut till Vinön är det en fin upplevelse. Själv har jag varit där många gånger under mina levnadsår (speciellt i tonåren). Jag har även åkt över på isvägen på vintern. Färjeturen tar bara 20 minuter och färjorna går under sommaren var 30:e minut. Norra badet är ett jättehärligt ställe.

    • Tusen tack.
      Det blev så här i efterhand en riktigt trevlig utflykt. Lite synd var det dock, att jag åkte både dit och hem med samma färja. Lite oflyt hade jag. Det går faktiskt två olika färjor till och från Vinön. Den andra färjan mötte vi strax utanför Hampetorp.

  3. Vinön – ön som ven – blåste så det ven.
    Utanför Landskrona ligger Ven. Fin ö det oxå.
    Schyssta bilder överlag och tack för delad resa med bloggvärlden.

Kommentera

