Vinön #3

Det enda som var positivt under vandringen, var alla stengärdsgårdar. De var många. Vilka vittnar om att här har det funnits ett stort kunnande och man har hållit djur och lantbruk igång i många år.
Till slut efter många steg på gamla härdiga ben och fötter, dyker den norra badplatsen på Vinön upp.
Där pustade jag ut ett tag. Jag träffade ett gäng som kom från ABF i Örebro. De hade tagit sig en busstur ut till ön.

Solen gassade förfärligt. Nu hade jag bara färjeläget i tankarna och bilfärden hem. Lång vandring kvar till befrielsens färdmedel, färjan till Hampetorp och min bil.
http://www.vinon.se/media/vinon_karta_2014.pdf

Vinön5

Vinön6

Vinön7

Vinön8

Vinön9

Vinön10

12 thoughts on “Vinön #3

  1. Vedermödorna syns verkligen inte på dina bilder. 🌞
    Ön ser vacker och inbjudande ut på dina bilder. Kanske var värmen som sänkte ditt betyg. 😉

    • Tackar.
      Man måste passa på att plåta lite, när man ändå är där. Det var ruggigt varmt. Men som jag sagt tidigare. Skogsstigar har jag på närmare håll, t.ex. Kilsbergen med Bergslagsleden. Visst är Vinön en vacker ö, men på de 30 år som gått sedan jag var där sist, borde ändå utvecklingen gått framåt.
      I morgon kommer sista blogginlägget från Vinön.

    • Tusen tack.
      När jag gick vandringsstigen mötte jag inte en själ. Så nog var det lugnt. Utefter denna 4 kilometer långa stig, såg man bara till sjön Hjälmaren vid 3 tillfällen. Synd att man inte lagt stigen närmare vattnet.
      Min favoritbild är den tredje. Jag tror det är en storskarv som sitter på stenen. Dom ställer till det för yrkesfiskarna i Hjälmaren. Hjälmaren har ett av landets bästa bestånd av gös och fisket har miljöcertifierats på senare år.

  2. Somriga och vackra bilder och skarven på stenen gillar jag mycket. Jag kan förstå känslan när man går i stålande sol och landskapet inte bjuder på någon dramatik. Jag har en känsla av att du skulle tycka annorlunda en tidig morgon eller när solen är på väg ner.

    • Tusen tack.
      Jag blev också förtjust över skarven. Under min ungdom (tonåren) var jag ute på ön ofta. När jag efter 30 år tar färjan ut till ön, ville jag se större förändringar. Lanthandeln var borta och ett café hade tillkommit. Väder och vind spelar ingen roll. Jag har varit där på vinter, vår, sommar och höst. Vandringsstigen var en katastrof. Badet var dock finare än när jag var där sist.

Kommentera

