Oset & Rynningeviken Nature Reserve #4

CowsAndSwan1

CowsAndSwan2

19 thoughts on “Oset & Rynningeviken Nature Reserve #4

  1. Wow! Den första bilden är verkligen mäktig, nästan spöklik. Och svanen är bara så otroligt vacker. Tänk, vad du kan. Jag är imponerad! 🙂

    • Tusen tack.
      Första bilden är en fejkad HDR-bild. Svanen var grymt trött. Fick vänta ut, att den reste hals och huvud. Sedan var det dags att kura ihop sig igen och sova vidare.

  2. Idyllvackra bilder. Gillar den övre med diset i bakgrunden och färgen som återkommer i vattnet. Vad menar du med fejkad HDR? Svanen ser lite loj ut, jag läser att du fick väcka den, ibland får man ha tålamod. Men fint blev det.

    • Tackar.
      Normalt när man tar HDR-bilder, tar man 3-5 bilder på objektet, måste vara statiska bilder (med stativ) annars skiter det sig . Jag har endast använt mig av en och samma bild, tre gånger. Alla kameror kan inte ta HDR-bilder (min klarar det, men jag brukar strunta i den funktionen). Sedan plockar man in bilderna i ett HDR-program. Ändrar exponeringen för bilderna i programmet (om man gör på mitt sätt). Kör man med kamerans funktion, behöver man inte ändra exponeringen i programmet. Det har ju kameran redan fixat. Jag kör med programmet Photomatix Pro.
      Hoppas detta var förståeligt.

      • Ok, jag förstår. På min lilla Lumix finns HDR-funktionen och på ”intelligent auto” träder den in ibland. Den går att handhålla.

Kommentera

