Projekt Mot Svinn

Skräpmat1

Skräpmat2

Studenter från Måltidsprogrammet på Örebro Universitet, tillsammans med kockstudenter från Restaurang- och hotellhögskolan bjöd på mat på Stortorget mellan klockan 11 och 17 på fredagen, eller så länge maten räckte. All mat tillagades på varor som annars skulle ha slängts, som livsmedelsbutiker runt om i Örebro har skänkt till projektet.
Syftet med projektet är att uppmärksamma matsvinnet och visa att mycket av den mat vi slänger kan vara fullt ätbar och riktigt god.

Projektet var mycket lyckat och uppskattat. Jag var ju egentligen uppe innan de satte igång sin verksamhet, så jag missade alla köer. Tack och lov. Sedan tog jag en sväng med kameran (se det tidigare inlägget).

8 thoughts on “Projekt Mot Svinn

  1. Så det blev inte att smaka av. Jag hår hellre hungrig än att stå i kö. Oavsett vilket ställe kön har bildats. 😁
    Men bra initiativ. Jag är inte känslig gör bäst före datum som folk verkar vara.

    • Jag tog bussen till stan. Det är trots allt en bit att gå (jag bor i utkanten av stan). Näe, blev ingen smakbit. Dock var det en del denna tidiga morgon som fick sig en matkasse. Det var inte hemlös utan folk som jobbade som tog chansen. Många såg ut att jobba med plantering och annat ogräs i stan. 😀
      Jag tycker tjejerna och killarna som jobbade gjorde ett bra jobb.

  2. Verkligen en bra ide jag förstår inte alls varför affärerna hellre slänger fullt ätbar mat hellre än ger bort..
    Bilderna var läckra förhoppningsvis matem också..
    Ha en fin söndag kram Nicki

    • Tack.
      Själv hoppade jag över maten. Hade ingen lust att hänga kvar där. Jag begriper mig inte heller på landets handlare. Bra initiativ av ungdomarna.
      Ha en härlig söndag.
      Kram, Darkie

Kommentera

