Mossa Mossa På Er Alla Människobarn

Bilderna är tagna under min vandring uppför Falkaberget i Kilsbergen, strax väster om Örebro (några bilder från starten till toppen finns här, https://replicantcore.wordpress.com/2015/10/30/water-11/).

Utan att ljuga alltför mycket … Jag tyckte jag skymtade Nicke Lilltroll (https://sv.wikipedia.org/wiki/Nicke_Lilltroll) bakom en av tallarna. Hans bästis Bofinken Bosse såg jag däremot inte till (typiskt min otur).

När man tittar ut över sjön till andra sidan på bild 3 & 4 https://replicantcore.wordpress.com/2015/10/30/water-11/. Där börjar ett av Sveriges största vargrevir, Villingsberg (även ett militärt skjutområden, granne till Bofors skjutfält).

Själv har jag aldrig stött på varg, annat än sett deras spillning och hört vargens ylande. Vargens ylande hörde jag faktiskt i denna del av Kilsbergen. Spillning efter varg hittade jag lite mer norrut i Kilsbergen, https://replicantcore.wordpress.com/2013/05/07/wolf-droppings/.

Må Så Grankott Allihop!

MossaMossa_1

MossaMossa_2

MossaMossa_3

MossaMossa_4

17 thoughts on “Mossa Mossa På Er Alla Människobarn

    • Tack.
      Själv ska jag lyssna på musik och kolla gamla bilder. Tyvärr så gick inte bilen igenom i provningen. Var tvungen att byta bakre ljuddämpare (lamdavärdet var helt ur gängorna) och tillhörigheter (kostade flera skjortor). Allt är gjort och nu är bilen klar att köras 1 år till.
      Tjoho, se upp i backen!!!
      Önskar dig ett skönt arbete.

      • Allt kostar. Vissa mer än andra. Men det är skönt att bilen din kan rulla ett år till.
        ******
        Något helt annat. Jag var med en skräckupplevelse idag som gav mig en massiv huvudvärk som nu inte vill släppa sitt grepp. Och i min blogg får jag definitivt inte skriva om det.
        Vi har en samlare i vårt hus. Vi var tvungen att kolla inne i lägenheten för den var anmärkt för svartmögel och vi ville veta om det är åtgärdat.
        Men det är ju inte en enkel sak. Så jag passade på när dörren stod öppet för Fönsterrenovering är på gång i huset. Jag ropade fönsterkillarna namn men han hörde inte så jag gick in för att prata med honom. Det var bara ett liten gång mitt i lägenheten att rörs på sig och ganska så dåligt med lys. Jag har en ficklampa som jag lös på väggen och jag såg svarta saker i hörnet. Så vi tittade extra noggrant och det var svarta tjocka spindlar. Inte en utan hur många som helst. Inget överdrift. Överallt. Där luften går in i rummet ( minns inte vad det kallas) var helt igentäppt och grå av spindelnät.
        Det är en mardröm att veta om det. Och huvudvärken som slog till där på morgonen har inte släppt än. Och det luktade mögel också. Kan vara att det var det som gav värken. Fy!

      • Det här var ett långt inlägg från din sida. Du vill säkert att jag svarar dig på direkten. Tyvärr kan ja inte svara dig direkt på grund av du gick med ficklampa. Spindlar kryper gärna upp i nacken och våra hår.:)

      • Näe, vad dum du är. Gå och lägg dig NU!. Krama dig själv och slut dina ögon. Känn värmen från din egen kropp … nu kommer .. ja du vet … Han som vaggar dig till ro. Sov sött vännen min. Zzzzz …..

  1. Dina vackra skogsbilder påminner om min kantarellskog, massor med mossöverklädda stenbumlingar och fallna trädstammar. Och någonstans under mossan vandrar kantarellerna. Hittar man en så hittar man mängder. I år blev det inget besök där så jag får fröjdas åt dina bilder!

  2. Vacker trollskog detta. Det finns en liknande skog i Småland. Högsby, Virserum trakten.
    I närheten av just Virserum ägde jag en timmrad kåk ett par år, som var byggde 1823, hittade datumet på en planka.

Kommentera

