Lag & Rätt Kring Fotografering

ReglerFörFotografering

1. VAR FÅR JAG FOTOGRAFERA?

I grunden är det tillåtet att fotografera överallt, precis som det är tillåtet att äta glass eller att gå med gymnastikskor. Men det finns platser och tillfällen där det råder fotoförbud.

Om du befinner dig på allmän plats får du i princip fotografera vad du kan se från där du står, även om det du fotograferar befinner sig på privat mark. Undantaget är skyddsobjekt med fotoförbud. Det är också tillåtet att fotografera på privat mark om det inte finns något anslag om fotoförbud, exempelvis inne på en restaurang.

Skyddsobjekt och domstolar:
En del civila och militära anläggningar är klass­ade som skyddsobjekt med fotoförbud. Då får du inte avbilda anläggningen på bild, även om du står på allmän plats. Alla skyddsobjekt har inte fotoförbud, utan det framgår av de gula skyltar som finns på alla skyddsobjekt. Om du bryter mot förbudet kan din kamera och ditt minneskort bli beslagtaget och du riskerar böter eller fängelse.

Det är inte heller tillåtet att fotografera i domstolssalar. Det är därför vi ser pressfotografer som klättrar på varandra i dörröppningarna till domstolssalarna vid uppmärksammade mål.

Privat mark:
Den som äger eller har nyttjanderätt till en privat plats har rätt att bestämma vilka regler som ska gälla där. Det kan vara att man inte får äta glass, peta snorkråkor eller att fotografera.

Så länge som det inte finns någon skylt om fotoförbud eller att någon behörig påtalar att att det råder fotoförbud kan du utgå ifrån att det är tillåtet att fotografera (precis som du kan anta att du får äta en korv med bröd om inget annat sägs).

Om du trotsar fotoförbudet kan vakter avhysa dig från lokalen, men de får inte ta din kamera eller ditt minneskort. Du behöver aldrig radera bilder, men i vissa lägen kan det vara ett smidigt sätt att lösa en konflikt.

Tveka inte att ringa polis om någon vill ta din kamera, ditt minneskort eller vill tvinga dig att radera bilder mot din vilja. Det krävs beslut från åklagare för att någon ska ta din kamera eller ditt minneskort. Det är i stort sett bara om du fotograferar ett skyddsobjekt med fotoförbud som det kan hända.

Toaletter och omklädningsrum:
Sedan den 1 juli 2013 gäller lagen om kränkande fotografering. Det är egentligen en paragraf i brottsbalken som är tänkt att hindra smygfotografering på toaletter, omklädningsrum och i någons hem. Namnet på lagen har fått en del att tro att all fotografering som kan uppfattas kränkande är förbjuden. Så är det inte. Lagen gäller inte ute på gatan bara för att någon känner sig besvärad och lite kränkt av att du fotograferar.

Enkelt uttryckt är detta en lag som ska stoppa ”fula gubbar” och tonåringar med taskigt omdöme. Om man har goda avsikter med sitt fotograferande är det svårt att råka bryta mot lagen om kränkande fotografering eftersom tre kriterier måste vara uppfyllda samtidigt:
Fotograferingen ska vara dold, och ske utan tillstånd, och ske i privat miljö, eller miljö som kan anses som privat.

Med privat miljö avses utrymmen där man kan förvänta sig att inte bli sedd, än mindre fotograferad, som på en toalett eller i ett sovrum.

2. VEM FÅR JAG FOTOGRAFERA?

Om det inte råder fotoförbud (se föregående) så är det fritt fram att fotografera vem som helst, men det inte alltid tillåtet att publicera bilder på andra.

Även om det är tillåtet så kan det kan finnas situationer där det är känsligt eller på andra sätt olämpligt att fotografera. Fråga först om du vill fotografera på en begravning. Om du råkar fotografera någon som har skyddad identitet, visa din bild och fråga personen om just din bild är problematisk. En del personer tycker att det är obehagligt att bli fotograf­erade, men kan ändå uppskatta din bild i efterhand om den blev bra.

Får jag publicera bilder på andra personer?
I det flesta fall är det fritt fram att publicera bilder på andra, men i vissa sammanhang måste du ha samtycke från personen på bilden om den ska publiceras.

Bilder på internet:
Datainspektionen skriver på sin webbplats att det det är tillåtet att publicera bilder på andra på internet så länge som bilderna inte är kränkande i lagens mening. Exempel på kränkande publicering är när någon skandaliserar någon annan genom att lägga ut intima bilder. Dom­stolen tittar inte bara på bilderna i sig utan även på om det funnits en vilja att skada den som är med på bilden.

Med andra ord är det svårt att göra fel om man har goda avsikter och undviker att publicera bilder som är uppenbart kränkande, exempelvis en bild på en naken person som är kraftigt berusad.

3. FÅR MAN FOTOGRAFERA BYGGNADER OCH STATYER?

Det är bara om man behöver stå på privat mark som det kan behövas tillstånd för att fotografera en byggnad eller staty. Det krävs inga tillstånd för att publicera bilder på bygg­nader och statyer som är stadigvarande. I skrivande stund är det fortfarande oklart enligt lagen om publiceringen av statyer får ske digitalt. Högsta domstolen kommer att avgöra denna fråga inom kort.

Andra konstverk får bara publiceras om de inte utgörs av avgörande eller viktig del av bilden. Det vill säga, det är okej om någon annans bild hamnar i bakgrunden när du tar ett porträtt.

4. SUMMAN AV KARDEMUMMAN:

De ä bar å knäpp!!!
Smile, klick klick 🙂

8 thoughts on “Lag & Rätt Kring Fotografering

  1. Men då … missade att sätta min copyright-stämpel på detta viktiga och upplysande inlägg. Bilden är tagen vid Falkasjön i Kilsbergen, Örebro. Inte långt från denna plats ligger skjutfälten Villingsberg och Bofors skjutfält.
    Huka er, för nu smäller det.
    Tjoho!!!

  2. Intressant att jag just igår läste igenom vad som gäller runt fotografering. Bara för att friska upp minnet. Och nu sammanfattar även du. Nu kommer jag aldrig glömma det.
    Jag blev utledd från ett galleria för att jag fotade.
    Ja… Och nu är snart kl är två på natten och av någon anledning leker jag uggla. Med andra ord kan inte sova.

  3. Jag visste inte att man inte fick fotografera tavlor till exempel. Nu står det ju ofta att det är fotoförbud på muséer, men på en utställning skulle jag glatt fota de objekt jag gillar för att ev visa dem för andra. Jaha, man lär sig. Jag har en gång råkat fota på Bolsjojteatern. Jag gör aldrig om det.

    Sen är det det där med kränkande fotografering som tyvärr har blivit ett vanligt sätt att mobba bland ungdomar. Vem kollar det? Du står naken i duschen, någon fotar dig och hänger ut dig på nätet.

    Skyddad identitet är en annan svår sak. En del skolor har många barn vars familj har skyddad identitet. Förskolor har infört fotoförbud, så därför kan föräldrarna inte ens föreviga luciatåg och sommaravslutningar. På många skolor ska föräldrarna skriva på om deras barn ska få förekomma på bilder från skolan som läggs ut på nätet. Det kommer an på webbansvarig att kolla listorna och granska bilderna. Inte helt lätt.

    Begravningsfoton sedan. Jag är uppvuxen med begravningsfoton som alla släktingar ska ha del av. Därför har jag med mig kameran när jag går på en begravning. Är det inte en släkting så fotograferar jag endast när alla har gått ut. Annars tar jag foton diskret, före och efter ceremonin och vid en jordbegravning även vid själva jordsättningen. Nästan alltid kommer någon och ber mig ordna foton, det är inte så vanligt att ha en kamera med sig, men man vill gärna ha minnena. Men självklart skulle en ceremoni störas om alla blixtrade med sina kameror.

    Det är alltså tillåtet att fota även om folk protesterar. Men jag skulle aldrig göra det, då har jag inte ”goda avsikter”, tycker jag, utan då kör jag över någons obehag.

Kommentera

