Riga – Latvia #1

RigaLatvia_1

RigaLatvia_2

22 thoughts on “Riga – Latvia #1

    • Tack.
      Det blev en del bilder, på icke så kallade turistmål.
      När jag kom till färjan efter första trippen iland, fungera inte mitt boarding pass. Killen släppte in mig utan att kolla upp, vem jag var [(tack) fick dock visa upp det vid ombordstigning på färjan]. När jag skulle in i hytten fungerade inte nyckeln (samma som boarding passet). Hittade en söt städerska som även hon prövade. Nyckeln fungerade inte. Iväg till informationsdisken. Förklarade mitt problem. Han stoppade in nyckeln i någon grej och sa att, nu kommer det att funka. När han fick se min kamera, sa han, ”lägg inte boarding passet i närheten av din kamera”. Uhhhh?!? Vaaaa?!? Tydligen dränerade min kamera passet på inlagd information. Märkligt. Väl inne i hytten, tog jag en dusch. Sedan smet jag ut mot Gamla Stan i Riga.
      Jäklars, vad varmt det var i Riga!

      • Det är mycket med det tekniska. Jag hade en klocka som jag fick efter gagnelig gärning i kommunen. Den saktade sig från första början. Allt var utbytt på den till slut, men ändå saktade den sig. När jag bytte dator började den gå rätt.

        För varmt är ju inte så roligt att göra stadspromenader i. Då ser vi fram emot fler foton från Riga!

      • Visst är det märkligt med dagens elektronik. Jag tror man kan säga, går inte att lita på, fullt ut. Fler bilder från Riga kommer, dock ej i morgon. Då kommer något helt annat.

    • Tack.
      Trappan upp till bron har en avsatts till. Den är ofarlig och vacker. Träffade på en tjej som stod och solade sig (med sin cykel). Finns inte så många vägar upp från floden Daugava och färjeområdet (om man skall in i Gamla Stan).
      När man kom upp på själva bron, levde man lite farligt. På den gemensamma cykel och gångbanan, rådde anarki. Gällde att ha ögon i nacken. För vid brofästet var det bara 2 meter brett.
      Sedan bar det in i Gamla Stan. Tog inte många bilder där. Jag hade andra mål i sikte.

    • Thank you Hervé.
      ………………………………..
      Riga remained the Largest city in Sweden Until 1710, a Period During Which the city of retained a great deal of autonomous self-government. In That year, in the course of the Great Northern War, Russia under Tsar Peter the Great besieged the plague-stricken Riga. Alongwith the other Livonian towns and gentry, Riga capitulated to Russia, but largely of retained Their privileges. Riga was made the capital of the Governorate of Riga (later: Livonia). Sweden’s northern dominance had ended, and Russia’s emergence as the strongest Northern power was formalised through the Treaty of Nystad in 1721. Riga Became an industrialized port city of the Russian empire, into Which it remained Until World War I. By 1900, Riga was the Third Largest city in Russia after Moscow and Saint Petersburg in terms of the number of industrial workers and number of theaters.
      ………………………………..
      Wish you a nice Saturday evening and a joyfull and sunny Sunday.
      Best regards, tg

Kommentera

