What Are They Looking At?

Rånnesta is located at the famous bird lake Tysslingen near Kilsbergen feet just outside Örebro (my hometown).
It is Europe’s largest single staging area for whooper swans in the spring.
The pictures were taken early yesterday morning, at sunrise.
It was quite chilly in the air.
I wish I’ve had thermal underwear on me.
The arrival of whooper swans is a clear sign of spring.
……….
Rånnesta ligger vid den berömda fågelsjön Tysslingen, nära Kilsbergens fot strax utanför Örebro. Det är Europas största enskilda rastplats för sångsvan under våren.
Bilderna togs tidigt i går morse, vid soluppgången.
Det var ganska kyligt i luften.
Jag önskar att jag hade haft långkalsonger på mig.
Vid middagstid igår, var det ungefär 3500 sångsvanar i detta område.
Det är tredje året i rad, som jag varit där och fotograferat.
Sångsvanarnas ankomst är ett tydligt vårtecken.
När svanarna lämnat sjön är det dags för vadarna, för att senare under sommaren avlösas av näktergal, busksångare med flera. Rördromen hörs runt hela sjön och havsörnen håller ett vakande öga från ovan.

WhooperSwans_0

WhooperSwans_1a

WhooperSwans_1b

WhooperSwans_1c

WhooperSwans_1d

22 thoughts on “What Are They Looking At?

  1. Gud så häftig. Och vilka vackra färger är på morgonen.
    Det är fascinerande hur djurlivet fungerar. Hur de vet att nu är det dags att åka norrut.

    • Visst är det mäktigt. Så många svanar, på en och samma plats. De återkommer varje vår till denna plats. Platsen besöks av många människor, som vill se och uppleva detta skådespel.
      Exakt hur fåglar hittar till vissa platser och när det är dags att flyga norrut, vet man inte riktigt.

  2. Ja, nog behöver man ordentligt med kläder på morgonen, nätterna är fortfarande väldigt kalla. Men så fantastiskt med alla dessa svanar, tusentals! Jag som blev hänförd över ett hundratal häromåret. Det var första gången jag såg en svansamling på en åker. Och du fotade fotograferna – det skulle jag också ha gjort. Håller med Antonia om att färgerna är så vackra, de milda pastellerna i översta bilden och sedan kopparfärgen i de följande, färgat av den nyvakna solen. Härlig bildserie, önskar jag kunde åka dit!

    • Det är en speciell upplevelse, att se så många svanar samlade, på ett och samma ställe. Men jösses vilket oväsen de för. Det fanns även en del kanadagäss på platsen.
      Vid soluppgången, var vi inte så många som var där och kollade. Men folk brukar strömma till, ju längre dagen lider.

      • Jag kan tro att de låter. Jag var helt hänförd över dem jag såg och fotade så jag förstår att så där många måste vara väldigt speciellt. Även om man kunde önska att man fick vara ensam en sån stund.

  3. WoW har aldrig någonsin sett så många svanar på en gång måste vara en mäktig syn
    såg att fler stog där med sina kameror ja det skulle jag vilja se..
    Fint fotat i alla fall Kram Nicki

    • Tack.
      Många fågelskådare åker till denna sjö året om.
      Men under våren när sångsvanarna invaderar, kommer långväga människor dit. Inte bara fågelskådare.
      Jag var där vid soluppgången. Senare under denna dag, räknade man till ungefär 3500 tusen sångsvanar.
      Kram, Darkie

Kommentera

