Shit Happens

Glad i hågen klev jag upp i ottan. Idag var det tänkt att åka till Nora och plåta deras skönheter. De två ånglok som de brukar köra under sommaren. Ögnade igenom deras tågtidtabell … hm … lika bäst att åka dit en timme tidigare än planerat (tänkte jag).
En snabb dusch och in i bilen. Hittade en parkeringsplats på torget i Nora.

När jag kommer ner till Noras station börjar jag ana oråd. Jag har varit där förut, både som åskådare och som resenär, ombord på tågen.
Varför finns det inget ånglok kopplat till vagnarna, det ska ju snart avgå?
Jodå, känslan var befogad. Tog inte mer än 5 minuter, innan jag listat ut vad som hänt.

Faan också! Varför just idag? Denna resa var ju planerad ett par månader i förväg. Ett av ångloken hade pajat.
Hoppas bara dom kan hålla liv i det andra ångloket, tänkte jag. Tyvärr fick dom som skulle åka till Järle, dras av ett disellok.
Tidtabellen havererade totalt. Den andra stationen som ett ånglok skulle gå till, var Pershyttan. Jag hade ingen lust att vänta i över 1½ timme, på detta tåg.

Stationsmästaren såg jättearg ut. Så jag lät honom vara lite ur focus, när han närmade sig mig.

Tog min tillflykt till först, racerbåttävlingen på Norasjön (nordiskt mästerskap F2, kommer bilder). Sedan knallade jag in i Nora kyrka, för att ta några bilder, igen. Döm om min förvåning när jag hittade en backspegel, för den lilla organisten i kyrkan. Jodå! En backspegel i kyrkan … bild kommer vad det lider.

Det blev trots allt en riktigt bra dag. Nästa gång jag planerar in ett fotobesök i Nora, blir väl under Noramarken. Hoppas bara BÅDA loken fungerar då.

—> Sorry for not translated this …  Always Look on the Bright Side of Life.

 

NoraPaj_1

NoraPaj_2

NoraPaj_3

15 thoughts on “Shit Happens

  1. Lite ovanligt att läsa långa text hos dig, men skönt med bakgrundsinfo och är bra att veta vad som hänt och ska hända. Gott!
    Så är irriterade, när man avsatt tid för besöket. Och inte var det en ny lok, då hade varit mer naturligt att den inte drar.
    Men även gamlingar har ju hosta som ska kureras.
    Men jag hade själv blivit småsur.
    Backspegel har organisten för att kunna se när det är dags för att börja spela ( vad prästen gör )
    Gillar bilden på maskinisten eller stationsmästaren. Det ska se ut som han gör.Och du fångade hans frustration bra…

  2. Så synd, men du fick ju bra bilder i alla fall, fast kanske inte just dem du hade tänkt dig. Har sett dem du tog i stället och det var väl inget dåligt byte!

Kommentera

